Centrum Prasowe Uniwersytetu SWPS

nagrody
  • Blog Strefy Psyche

    • „To skomplikowane” – nowy model związku?

      09. 02. 2017 | 14:38

      „To skomplikowane” – nowy model związku? W ciągu ostatnich 20 lat relacje wykraczające poza model monogamii stały się powszechne – wynika z badań Jean Williams i Jasny Jovanovica opublikowanych w „Sexuality and Culture” w 2015 roku. Czy relacje określane mianem „to skomplikowane” zastąpią związki monogamiczne? To,[…]

      Czytaj więcej...
    • Walcz z prokrastynacją – 20 sposobów na zmniejszenie zmęczenia

      31. 01. 2017 | 15:49

      Walcz z prokrastynacją – 20 sposobów na zmniejszenie zmęczenia Prokrastynacja, czyli odwlekanie na później, poważnie upośledza nasze zasoby psychiczne, czyni nas mniej szczęśliwymi i negatywniej nastawionymi do świata ludźmi. Jedną z przyczyn prokrastynacji jest zwyczajne zmęczenie. Zamiast bezwolnie mu się poddawać i odkładać kolejne sprawy na półkę z napisem[…]

      Czytaj więcej...
    • Rola kobiety w kulturze wietnamskiej

      26. 01. 2017 | 08:13

      Rola kobiety w kulturze wietnamskiej „Żywe historie” to fotograficzno-podróżniczy projekt Eweliny Klasury i Agnieszki Żywczyńskiej, absolwentek Uniwersytetu SWPS. Właśnie realizują swoje wielkie marzenie o podróży dookoła świata. Ich wojaże to nie tylko fizyczne pokonywanie kolejnych kilometrów i podziwianie pięknych widoków, lecz przede wszystkimi spotkania –[…]

      Czytaj więcej...
    • 10 sposobów na realizację noworocznych postanowień

      20. 12. 2016 | 10:52

      10 sposobów na realizację noworocznych postanowień  Koniec starego i początek nowego roku skłania do podsumowań i podejmowania zmian w życiu. Magia Nowego Roku nie trwa jednak długo – jak wskazują badania, aż 50 proc. osób już w pierwszym tygodniu zarzuca noworoczne postanowienia. Co zrobić, by skutecznie[…]

      Czytaj więcej...
    • Dobro tkwi w szczegółach – psychologiczna siła życzliwości

      19. 12. 2016 | 15:07

      Dobro tkwi w szczegółach – psychologiczna siła życzliwości Życzliwość. Czym jest? Większość z nas, całkiem intuicyjnie powie, że to zrobienie czegoś miłego. Czegoś dobrego. Dla innych. Niektórzy zwrócą uwagę, że można być życzliwym i dobrym także dla samego siebie. Czy życzliwość jest trudna? Nie. Jest łatwa. Jest tak[…]

      Czytaj więcej...
    • Postanowienia noworoczne, czyli jak osiągnąć sukces?

      05. 12. 2016 | 12:41

      Postanowienia noworoczne, czyli jak osiągnąć sukces? Wprowadzenie trwałej zmiany w życiu oznacza wyjście ze strefy komfortu. Wymaga wysiłku i poświęcenia, a do tego potrzebne są nie tylko chęci, ale też konkretne umiejętności: samodyscyplina i wytrwałość. Sukces jest możliwy, tylko jak go osiągnąć? – wyjaśnia dr Ewa[…]

      Czytaj więcej...
    • Idealny prezent na Święta

      28. 11. 2016 | 13:44

      Idealny prezent na Święta Wolimy dawać prezenty czy je otrzymywać? Czy istnieje prezent uniwersalny odpowiedni dla każdego? O naszych problemach, wyborach i motywacjach związanych z obdarowywaniem bliskich mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS.Prezenty nie do kupieniaZróżnicowanie preferencji, upodobań, gustów, marzeń i[…]

      Czytaj więcej...
    • Potęga subtelnych oddziaływań: jak prosić, żeby się doprosić

      09. 11. 2016 | 00:01

      Potęga subtelnych oddziaływań: jak prosić, żeby się doprosić Wyobraź sobie, że ktoś prosi Cię o wzięcie udziału w badaniu marketingowym. Ten ktoś pewnie wie, że trudno będzie Cię do tego namówić. Perspektywa czasu straconego podczas badania, niechęć wobec ujawniania swoich przekonań, podejrzenia, że wyniki tych badań zostaną wykorzystane[…]

      Czytaj więcej...
    • Wspomnienia budują tożsamość

      26. 10. 2016 | 10:17

      Wspomnienia budują tożsamość Pielęgnowanie pamięci o zmarłych skłania do zadawania pytań o własne miejsce w świecie, podsumowania osiągnięć i zastanowienia się nad przyszłością. W jaki sposób historie przodków i zmarłych bliskich budują naszą tożsamość? - wyjaśnia Małgorzata Godlewska, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS.Czas[…]

      Czytaj więcej...
    • W królestwie snu

      19. 10. 2016 | 13:29

      Czym jest sen wg różnych koncepcji starej filozofii i psychologii? Co mówią współczesne badania ośrodków zajmujących się odkrywaniem roli snu i jego wpływu na nasze funkcjonowanie (i śmierć)? To tylko niektóre z pytań, na które w wykładzie w przystępny sposób[…]

      Czytaj więcej...

Komentarze eksperckie

Podobieństwa wprowadzają w błąd

Zakupy to rutynowa czynność. Okazuje się jednak, że nasze mechaniczne zachowanie w sklepie prowadzi do licznych pomyłek. Dlaczego podczas zakupów mylimy podobne produkty? Czy jesteśmy świadomi istnienia marek naśladujących? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS zbadali, w jaki sposób imitacje oryginałów wpływają na decyzje konsumenckie.

pobierz

tekst

W Polsce 12 proc. konsumentów nie zdaje sobie sprawy z istnienia marek naśladujących, 32 proc. nie potrafi odróżnić ich od oryginalnych towarów[1]. Analizy marketingowe dowodzą, że zaledwie 3 proc. produktów nie wymaga opakowania[2]. Charakterystyczny wygląd etykiety gwarantuje, że towar wyróżni się na sklepowej półce. Na rynku istnieje jednak wiele przedsiębiorstw, które w celu zmylenia konsumenta imitują liderów, używając podobnych kolorów, kształtów, czcionki oraz projektu logo.

Zespół naukowców pod kierownictwem prof. Falkowskiego, psychologa biznesu z Uniwersytetu SWPS, zweryfikował czy i w jaki sposób istnienie marek naśladujących wywołuje błędne skojarzenia i doprowadza do pomyłek konsumenckich. Do badania w oparciu o analizę eksperymentalną zniekształceń pamięciowych wykorzystano cztery rodzaje najczęściej kopiowanych towarów: napoje energetyczne, odplamiacze, mrożonki oraz przyprawy o uniwersalnym zastosowaniu. We wszystkich kategoriach para produktów (oryginalny i naśladujący) porównana była pod kątem nazwy oraz wizerunku.

– Wyróżnikami, które pozwalają na identyfikację marki na rynku konkurencyjnym są nazwa oraz kolor opakowania. Żeby produkt zaistniał, powinien posiadać charakterystyczny logotyp, który współgra z symbolem werbalnym tworząc tzw. znak słowno-graficzny. Dzięki temu klient, który zna nazwę marki, kojarzy jej oprawę graficzną oraz związane z nią doświadczenia – wyjaśnia prof. Andrzej Falkowski.

Z badania wynika, że klienci narażeni są na błędy pamięci wywołane podobieństwem tj. nazwa produktu, kształt i kolor opakowania. Im większe podobieństwo pomiędzy produktem naśladującym i oryginalnym, tym większe prawdopodobieństwo dezorientacji klientów. 
Nasza pamięć podatna jest na zniekształcenia, które dotyczą nie tylko towarów i ich opakowań, ale również związanych z nimi doświadczeń. Z przeprowadzonych badań wynika, że istnienie na rynku marek naśladujących osłabia symbolikę i odbiór oryginału przez konsumentów, co w konsekwencji może doprowadzić do deprecjacji marki oryginalnej.

 Producenci marek naśladujących stosują strategie marketingowe, które poprzez sposób prezentacji kreują, ale także zmieniają doświadczenia związane z danym towarem. Bazują na braku uwagi oraz mechanicznym zachowaniu klientów podczas zakupów – mówi prof. Falkowski.

Badania prowadzone dotychczas w tym obszarze koncentrowały się na opinii konsumentów, analizie czynników dezorientujących klientów czy porównaniu produktów pod kątem wizerunku. Do analizy pomyłek konsumenckich zespół naukowców zastosował procedurę Deese-Roediger-McDermott (DRM). Wykorzystano ją w celu zbadania asymetrii w rozpoznawaniu marek naśladujących oraz oryginalnych. Eksperymentalna procedura DRM polega na zaprezentowaniu konsumentom produktów, wśród których znajduje się oryginał. Następnie w celu identyfikacji przedstawia się szereg nowych towarów pośród których jest marka naśladująca. Zadaniem badanych jest stwierdzenie, czy to opakowanie już wcześniej się pojawiło. Wówczas wielu konsumentów myli towar naśladujący z oryginalnym.

– Skuteczne zmylenie uwagi konsumenta przez stosowanie marek naśladujących wpływa na rozpowszechnianie się nieuczciwej konkurencji. Tych sytuacji można uniknąć poprzez edukację konsumencką, która pozwala zrozumieć zasady rynkowe, kampanie informacyjne w mediach, gdzie na prostych przykładach pokazuje się psychologiczne mechanizmy sprzyjające popełnianiu błędom zakupowym. Jak w programie pt. „Ulica Sezamkowa”, gdzie na podstawie zachowań głównych postaci wyjaśniano podstawowe mechanizmy wprowadzające w błąd w sytuacjach zakupowych. Już od dzieciństwa należy uczyć się rozumieć zachowania rynkowe, także niekorzystne dla konsumenta – wyjaśnia prof. Falkowski. – Naturalnie nabycie takiej wiedzy nie oznacza, że nie będziemy ulegać nieuczciwym praktykom na rynku konkurencyjnym, ale z pewnością nabyta wiedza pozwoli na świadomą refleksję tego, co dzieje się w naszych głowach, jak oglądamy towary na półce sklepowej. Dzięki temu, klienci wyrabiają sobie prawidłowe i bezpieczne nawyki podejmowania decyzji – dodaje profesor Falkowski.

Badanie zrealizowano w 2014 roku. Autorzy: prof. dr hab. Andrzej Falkowski (kierownik), dr Justyna Olszewska, Uniwersytet SWPS i University of Wisconsin, dr Joanna Ulatowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej. Badanie przeprowadzone zostało na grupie 135 studentów (79% kobiet, 21% mężczyzn) w wieku 19-29 lat. Wyniki badania zostały opublikowane w „Marketing Letters”.


1 Stowarzyszenie ProMarka, 2007.
2 Sudol S., Szymczak M., Haffer M., Marketingowe testowanie produktów, Warszawa 2000.

ekspert Andrzej Falkowski

ponizej

wideo

Podobieństwa wprowadzają w błąd - film w serwisie YouTube, w którym prof. dr hab. Andrzej Falkowski przybliża taktyki naśladownictwa marek.

Film można udostępniać na swoich stronach www i w portalach społecznościowych oraz wykorzystywać do celów redakcyjnych.

audio2

  • Co buduje markę?

prof. dr hab. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu, Uniwersytet SWPS (czas 00:37; 607 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Jakie cechy marki od siebie kradną?

prof. dr hab. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu, Uniwersytet SWPS (czas 00:50; 793 KB) 

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Jaki jest cel naśladownictwa marek?

prof. dr hab. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu, Uniwersytet SWPS (czas 00:31; 501 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Dlaczego marka oryginalna traci?

prof. dr hab. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu, Uniwersytet SWPS (czas 00:31; 507 KB) 

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Kiedy mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją?

prof. dr hab. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu, Uniwersytet SWPS (czas 01:04; 0,99 MB) 

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Czym są zniekształcenia pamięci w kontekście wizerunku produktu?

prof. dr hab. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu, Uniwersytet SWPS (czas 01:15; 1,16 MB) 

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)


Zobacz wszystkie: