Centrum Prasowe Uniwersytetu SWPS

nagrody
  • Blog Strefy Psyche

    • Ciemna strona kobiet

      04. 07. 2017 | 09:09

      Ciemna strona kobiet Słowo „ofiara" w języku polskim może być utożsamiane z kobietą. A sprawca to ON, mężczyzna, który ewolucyjnie jest nastawiony na polowanie, zdobywanie i stosowanie przemocy. Jednak kobiety nie tylko bywają sprawcami przemocy, lecz także korzystają ze stereotypowego domniemania ich niewinności. O „ciemnej[…]

      Czytaj więcej...
    • Czy zołza ubiera się u Prady?

      30. 06. 2017 | 10:09

      Czy zołza ubiera się u Prady? Zazdrość i zawiść. Większość ludzi stosuje te pojęcia zamiennie. A różnica pomiędzy nimi decyduje o tym, czy jesteśmy zmotywowani do działania, czy w stosunku do innych nakręca nas niska samoocena i myślenie życzeniowe, żeby powinęła im się noga. Różnicę te objaśnia dr Magdalena[…]

      Czytaj więcej...
    • Upadek z drabiny nie musi być bolesny

      28. 06. 2017 | 08:45

      Upadek z drabiny nie musi być bolesny Utrata stanowiska nie jest łatwym przeżyciem, warto jednak uświadomić sobie, że jest wpisana w każdą karierę zawodową. Od tego, jak uporządkujemy emocje w momencie porażki, zależy, czy i jak szybko znowu rozwiniemy skrzydła.O radzeniu sobie z porażkami zawodowymi opowiada Izabela[…]

      Czytaj więcej...
    • Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

      22. 06. 2017 | 09:07

      Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej Każdy marzy o pracy, w której mógłby wykonywać zadania dopasowane do swoich potrzeb oraz możliwości i jednocześnie odczuwać z tego powodu satysfakcję. A ilu z nas taką pracę posiada? O przeciwdziałaniu wypaleniu zawaodowemu i tym jak zadbać o zadowolenie z[…]

      Czytaj więcej...
    • Marketing 3.0, czyli era wartości

      14. 06. 2017 | 09:05

      Marketing 3.0, czyli era wartości Firmy dostrzegają fakt, że dostarczanie klientom szybkich hedonistycznych pigułek szczęścia już nie wystarcza. Na konferencjach marketingowych słychać głośne westchnienie: „O rany, to klienci naprawdę rządzą”. O marketingu 3.0 opowiada Agnieszka Pełka-Szajowska - marketingowiec i trenerka biznesu, studentka Uniwersytetu SWPS.Ostatnio był tu[…]

      Czytaj więcej...
    • Seksualność zaczyna się w nas

      08. 06. 2017 | 09:38

      Seksualność zaczyna się w nas Gdyby seks potraktować jako rozwojową ścieżkę kariery, okazałoby się, że większość z nas jest dopiero w podstawówce. Dla entuzjastów nowości i eksperymentów poznawanie własnej seksualności jest ekscytującą podróżą w nieznane. O seksualności Polaków opowiada dr Agata Loewe, psychoterapeutka, seksuolożka, absolwentka Uniwersytetu[…]

      Czytaj więcej...
    • Work-life balast?

      05. 06. 2017 | 08:03

      Work-life balast? Im więcej się pracuje, tym więcej się produkuje. To logiczne. Bo skoro w danej jednostce czasu można wyprodukować X produktów, to gdy wydłuży się czas dwukrotnie powstanie dwa razy X produktów. Tyle matematyka. I niby powinno się zgadzać, a jednak nie[…]

      Czytaj więcej...
    • Jak stajemy się sobą?

      26. 05. 2017 | 14:37

      Jak stajemy się sobą? Hasło „bądź sobą" jest jednym z najczęściej wypowiadanych frazesów zachodniej kultury. Aby wieść dobre życie, zasługiwać na podziw i szacunek innych, należy żyć w zgodzie z samym sobą. Często życzymy bliskim: „Pozostań sobą", „Obyś zawsze była taka jak jesteś!". Tylko[…]

      Czytaj więcej...
    • Jak poradzić sobie ze stresem przedmaturalnym?

      24. 04. 2017 | 09:30

      Jak poradzić sobie ze stresem przedmaturalnym? Matura wiąże się z napięciem i długimi przygotowaniami. W przypadku tego rodzaju egzaminów, stres traktujemy zwykle jako coś przerażającego i niepożądanego. Trzeba jednak pamiętać, że nerwy również mogą być również źródłem pozytywnej energii. Tylko od nas zależy w jaki sposób[…]

      Czytaj więcej...
    • Czy praca daje szczęście?

      19. 04. 2017 | 10:34

      Czy praca daje szczęście? Wydawać by się mogło, że najważniejszym czynnikiem budującym nasze szczęście zawodowe są zarobki. W rzeczywistości choć wynagrodzenie jest ważne, to okazuje się, że nie jest kluczowe przy wyborze miejsca zatrudnienia. Od czego w takim razie zależy nasze zadowolenie z pracy?[…]

      Czytaj więcej...

Komentarze eksperckie

Fenomen przedsiębiorczości pokolenia sieci

Co decyduje o tym, że pewne osoby dostrzegają szanse w swoim otoczeniu, a inne nie? Dlaczego niektórzy rozpoznają okazje na biznes, inni zaś, obok tych samych okazji przechodzą obojętnie? Jednym z kluczowych czynników rozwoju przedsiębiorczości jest dynamiczny rozwój technologii. O cyfrowych rekinach wypływających na błękitne oceany mówi Magdalena Kubów, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS.

pobierz

tekst

Gwałtownemu rozwojowi technologii i wzrostowi ich społecznej roli towarzyszy krystalizowanie się nowego pokolenia. To generacja, którą charakteryzuje wysoki poziom kompetencji cyfrowych, stanowiących dla jej przedstawicieli środek do osiągnięcia celów w różnych obszarach aktywności. Dotyczy to także działalności biznesowej. Pokolenie sieci przeprowadza na naszych oczach cyfrową rewolucję, na którą świat biznesu nie może nie zareagować, bo przedstawiciele tej cyfrowej generacji odważnie w ten świat biznesu wkraczają. W organizacjach pojawia się nowa grupa liderów. W grze o tron coraz częściej udział biorą przedstawiciele tego pokolenia. To, jak myślą i działają, przekłada się naturalnie na to, jak funkcjonować będą organizacje. Jako przedsiębiorcy tworzą zaś zupełnie nową przestrzeń rynkową, opracowując nowatorskie modele biznesowe i wypływając na błękitne oceany.

Cyfrowe rekiny i błękitne oceany
Pokolenie sieci staje się siłą napędową zmian rynkowych przenosząc znaczną część biznesu w świat wirtualny i oferując nową jakość na nieznanych dotychczas obszarach. Z uwagi na ich potrzeby zyskuje na popularności idea sharing economy. To oni biorą udział w tworzeniu takich innowacyjnych mechanizmów tworzenia wartości jak crowdfunding. Cyfrowe rekiny doskonale orientują się w świecie nowych technologii. Internet uznają za naturalne środowisko działań – przestrzeń wymiany danych, ale także poglądów.

Twórcy koncepcji Blue Ocean Strategy, Kim i Mauborgne[1], wśród kluczowych zasad strategii błękitnego oceanu wyróżniają rekonstrukcję granic rynku, koncentrację na szerokiej wizji i sięganie poza granice istniejącego popytu. Tworzeniu innowacyjnych modeli biznesowych w oparciu o zasady strategii błękitnego oceanu, sprzyja między innymi wysoki poziom kompetencji cyfrowych pokolenia sieci. Rekonstruują oni granice rynkowe, wkraczając w nieznane dotąd obszary działań. Powstanie i rozwój tak wielu nowych modeli biznesowych, których autorami są przedstawiciele generacji sieci, wynika między innymi z tego, że swoje otoczenie interpretują przede wszystkim w kategoriach możliwości.

Nasze otoczenie, czyli morze możliwości 
Osoby przedsiębiorcze to ludzie z panoramiczną percepcją, pozostający w kontakcie i łączności z otoczeniem. Potrafią działać w warunkach szybkich zmian i skanować swoje otoczenie w celu wychwytywania szans. Nieustanie czytają rzeczywistość, identyfikując i generując w ten sposób źródła pomysłów na biznes. Zgodnie z inspirującym stwierdzeniem Kirznera, osoby określane jako przedsiębiorcze charakteryzuje „twórczy niepokój”, który wynika z różnicy między tym jak jest a tym jak mogłoby być. Takie osoby mają odwagę swoimi śmiałymi koncepcjami zaburzać status quo, dzięki czemu są zdolne do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Jak wynika z badań McClellanda, wyrażają przy tym potrzebę osiągnięcia czegoś znaczącego. W bardziej współczesnym ujęciu, można określić ich mianem ludzi niepowszednich, którzy wykorzystują pojawiające się w codziennym życiu okazje. Internet jest obecnie targowiskiem takich okazji. To cyfrowa przestrzeń, w której można identyfikować, generować i realizować szanse biznesowe.

Od pasji do biznesu
Shane, Locke i Collins wśród motywów charakterystycznych dla osób przedsiębiorczych wyróżniają pasję – opisywaną jako chęć zaspokojenia potrzeby tworzenia, utożsamianą z dążeniem do wykonywania pracy w ramach własnej działalności. Pokolenie sieci ze swoich marzeń i pasji buduje strategie biznesowe, czego przejawem jest między innymi prężny rozwój sektora sportowego oraz sektorów kreatywnych, w tym imponujący rozwój branży niezależnej mody i dizajnu. Postęp ten określany jest w kategoriach fenomenu ostatnich lat.

Nowe pokolenie stawia znak równania między swoją pasją i pracą. Czymś niewiarygodnym jest dla nich to, że przedstawiciele poprzednich generacji w swojej pracy czuli się jak kwadratowe kołki powbijane w okrągłe otwory. Czy przedsiębiorczość, w ramach której z marzeń i pasji buduje się biznes, to kwadratura koła? Przedstawiciele tego pokolenia - pasjonaci i idealiści pokazują, że nie. Mają apetyt na to, by robić coś nadzwyczajnie zwyczajnego - chcą zmieniać świat, porządkując go tak, by żyło się lepiej. Skoro cyfrowe rekiny tak odważnie inicjują zmiany dotychczasowych reguł w otaczającej ich rzeczywistości, mają ogromne predyspozycje do tego, aby stać się także inicjatorami prawdziwych zmian w biznesie, tworząc firmy – idee, w których bardziej niż bezrefleksyjne maksymalizowanie zysku, liczą się pasja, ideały i wartości.

[1] C. W. Kim, R. Mauborgne, Strategia Błękitnego Oceanu. Jak stworzyć wolna przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna, Warszawa, MT Biznes 2005.


Magdalena Kubów, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS

ponizej

wideo

Fenomen przedsiębiorczości pokolenia sieci - film w serwisie YouTube, w którym Magdalena Kubów mówi o zmianach, jakie wprowadzają przedsiębiorcy pokolenia sieci.

Film można udostępniać na swoich stronach www i w portalach społecznościowych oraz wykorzystywać do celów redakcyjnych.

audio2

  • Jakie są osoby przedsiębiorcze?

Magdalena Kubów, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo, Uniwersytet SWPS (czas 00:26; 631 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Pokolenie sieci może stworzyć firmy-idee

Magdalena Kubów, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo, Uniwersytet SWPS (czas 00:45; 1,05 MB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Zobacz wszystkie: