Centrum Prasowe Uniwersytetu SWPS

nagrody
  • Blog Strefy Psyche

    • Ciemna strona kobiet

      04. 07. 2017 | 09:09

      Ciemna strona kobiet Słowo „ofiara" w języku polskim może być utożsamiane z kobietą. A sprawca to ON, mężczyzna, który ewolucyjnie jest nastawiony na polowanie, zdobywanie i stosowanie przemocy. Jednak kobiety nie tylko bywają sprawcami przemocy, lecz także korzystają ze stereotypowego domniemania ich niewinności. O „ciemnej[…]

      Czytaj więcej...
    • Czy zołza ubiera się u Prady?

      30. 06. 2017 | 10:09

      Czy zołza ubiera się u Prady? Zazdrość i zawiść. Większość ludzi stosuje te pojęcia zamiennie. A różnica pomiędzy nimi decyduje o tym, czy jesteśmy zmotywowani do działania, czy w stosunku do innych nakręca nas niska samoocena i myślenie życzeniowe, żeby powinęła im się noga. Różnicę te objaśnia dr Magdalena[…]

      Czytaj więcej...
    • Upadek z drabiny nie musi być bolesny

      28. 06. 2017 | 08:45

      Upadek z drabiny nie musi być bolesny Utrata stanowiska nie jest łatwym przeżyciem, warto jednak uświadomić sobie, że jest wpisana w każdą karierę zawodową. Od tego, jak uporządkujemy emocje w momencie porażki, zależy, czy i jak szybko znowu rozwiniemy skrzydła.O radzeniu sobie z porażkami zawodowymi opowiada Izabela[…]

      Czytaj więcej...
    • Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

      22. 06. 2017 | 09:07

      Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej Każdy marzy o pracy, w której mógłby wykonywać zadania dopasowane do swoich potrzeb oraz możliwości i jednocześnie odczuwać z tego powodu satysfakcję. A ilu z nas taką pracę posiada? O przeciwdziałaniu wypaleniu zawaodowemu i tym jak zadbać o zadowolenie z[…]

      Czytaj więcej...
    • Marketing 3.0, czyli era wartości

      14. 06. 2017 | 09:05

      Marketing 3.0, czyli era wartości Firmy dostrzegają fakt, że dostarczanie klientom szybkich hedonistycznych pigułek szczęścia już nie wystarcza. Na konferencjach marketingowych słychać głośne westchnienie: „O rany, to klienci naprawdę rządzą”. O marketingu 3.0 opowiada Agnieszka Pełka-Szajowska - marketingowiec i trenerka biznesu, studentka Uniwersytetu SWPS.Ostatnio był tu[…]

      Czytaj więcej...
    • Seksualność zaczyna się w nas

      08. 06. 2017 | 09:38

      Seksualność zaczyna się w nas Gdyby seks potraktować jako rozwojową ścieżkę kariery, okazałoby się, że większość z nas jest dopiero w podstawówce. Dla entuzjastów nowości i eksperymentów poznawanie własnej seksualności jest ekscytującą podróżą w nieznane. O seksualności Polaków opowiada dr Agata Loewe, psychoterapeutka, seksuolożka, absolwentka Uniwersytetu[…]

      Czytaj więcej...
    • Work-life balast?

      05. 06. 2017 | 08:03

      Work-life balast? Im więcej się pracuje, tym więcej się produkuje. To logiczne. Bo skoro w danej jednostce czasu można wyprodukować X produktów, to gdy wydłuży się czas dwukrotnie powstanie dwa razy X produktów. Tyle matematyka. I niby powinno się zgadzać, a jednak nie[…]

      Czytaj więcej...
    • Jak stajemy się sobą?

      26. 05. 2017 | 14:37

      Jak stajemy się sobą? Hasło „bądź sobą" jest jednym z najczęściej wypowiadanych frazesów zachodniej kultury. Aby wieść dobre życie, zasługiwać na podziw i szacunek innych, należy żyć w zgodzie z samym sobą. Często życzymy bliskim: „Pozostań sobą", „Obyś zawsze była taka jak jesteś!". Tylko[…]

      Czytaj więcej...
    • Jak poradzić sobie ze stresem przedmaturalnym?

      24. 04. 2017 | 09:30

      Jak poradzić sobie ze stresem przedmaturalnym? Matura wiąże się z napięciem i długimi przygotowaniami. W przypadku tego rodzaju egzaminów, stres traktujemy zwykle jako coś przerażającego i niepożądanego. Trzeba jednak pamiętać, że nerwy również mogą być również źródłem pozytywnej energii. Tylko od nas zależy w jaki sposób[…]

      Czytaj więcej...
    • Czy praca daje szczęście?

      19. 04. 2017 | 10:34

      Czy praca daje szczęście? Wydawać by się mogło, że najważniejszym czynnikiem budującym nasze szczęście zawodowe są zarobki. W rzeczywistości choć wynagrodzenie jest ważne, to okazuje się, że nie jest kluczowe przy wyborze miejsca zatrudnienia. Od czego w takim razie zależy nasze zadowolenie z pracy?[…]

      Czytaj więcej...

Komentarze eksperckie

Przyszłość indywidualnych relacji z klientem

Codziennie pozostawiamy za sobą cyfrowe ślady w rzeczywistości fizycznej czy wirtualnej. Nasze listy znajomych, historia aktywności w mediach społecznościowych, ciasteczka (HTTP cookies), które przechowuje przeglądarka naszego komputera czy dane geolokalizacyjne w telefonie - wszystkie te ślady są potężnym źródłem wiedzy o naszym stylu życia, stanie zdrowia czy preferencjach politycznych. Co się dzieje z naszymi danymi i jak będą wykorzystane w przyszłości? W jaki sposób dostępność tych danych wpływa na rozwój marketingu indywidualnego? - wyjaśnia dr Max Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS.

pobierz

tekst

Badania pokazują, że ludzie bardzo silnie reagują na rzeczy bliskie ich osobistym celom i zainteresowaniom. Skrajnym przykładem tego zjawiska może być efekt „coctail party”, czyli nasza tendencja do natychmiastowego koncentrowania uwagi, jeżeli tylko ktoś wypowie nasze imię. Jednocześnie, nawet neutralne zupełnie kształty stają się dla nas znacznie ważniejsze, jeżeli powiążemy je z naszym Ja . Marketing indywidualny często wykorzystuje dość podobny mechanizm. Algorytmy analizują upodobania klientów i na ich podstawie proponują produkty, które mają największą szansę ich zainteresować. Obecnie większość mechanizmów tego rodzaju jest bardzo prosta - jeśli ostatnio kupiliśmy biografię danego muzyka, istnieje duża szansa, że wyświetli się nam reklama jego koncertu. Jeżeli często bywamy w jakiejś okolicy - dostajemy kupony promocyjne do okolicznych sklepów. W nadchodzących latach, dzięki zastosowaniu rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, rozwiązania takie staną się znacznie bardziej wyrafinowane.

Nowy typ klienta
Zasoby czasowe, energetyczne oraz finansowe człowieka są ograniczone. Klient zmuszony jest do dokonywania wyborów. W dobie nowoczesnego marketingu, gdy proponowane nam produkty ściśle odpowiadają naszym indywidualnym upodobaniom, decyzje zakupowe stają się zwodniczo proste. Można by powiedzieć, że walka o zasoby finansowe pomiędzy firmami a rozsądkiem klientów staje się coraz bardziej nierówna.

W przeszłości pojawiały się już różne innowacyjne formy reklamy pomagające w osiąganiu celów sprzedażowych, a na które klienci szybko stawali się odporni. Przykładem tego zjawiska może być tak zwane „banner blindness”, czyli odruchowe ignorowanie przez użytkowników sieci elementów stron WWW, które przypominają reklamy. Wiele osób instaluje specjalne oprogramowanie i aplikacje, które mają ukryć niechciane banery, ale istotny jest przede wszystkim kontekst psychologiczny: gdy wiemy, że ktoś chce na nas wpłynąć, rośnie nasz opór.

Zindywidualizowany marketing jest narzędziem stosunkowo młodym - trudno dziś ocenić, czy spotka go los podobny do irytujących bannerów. Dotychczasowy rozwój tego trendu sugeruje coś innego. Klienci przyzwyczają się do tej formy komunikacji marketingowej. Coraz więcej sfer naszego życia kształtujemy w oparciu o różnego rodzaju “podpowiedzi”. Gdy klient wybiera się w podróż - wyświetli mu się reklama ubezpieczenia turystycznego, gdy natomiast kupował przez internet produkty do przyrządzania spaghetti - propozycja odpowiedniego makaronu. Marketing indywidualny coraz trafniej odpowiada na rzeczywiste potrzeby i problemy swoich odbiorców a jego możliwości będą w tym zakresie rosnąć - wraz z rozwojem algorytmów i bardziej intuicyjnych interfejsów.

Indywidualny nie idealny
Rozwój tego typu komunikacji marketingowej wiąże się jednak z wieloma problemami natury etycznej, technologicznej i poznawczej. Przede wszystkim wymaga on gromadzenia ogromnych ilości szczegółowych danych o użytkownikach. Zjawisko to rozpoczęło się już kilka lat temu i - z perspektywy czasu - widać coraz wyraźniej, że regulacje prawne nie były wówczas przygotowane na taki rozwój technologii. Prawo usiłuje dogonić pędzącą w przyszłość technologię. Obecnie bezpieczeństwo informacji gromadzonych o klientach zależy niemal wyłącznie od dobrej woli korporacji. Biorąc pod uwagę ilość informacji znajdujących się w rękach firm, nie sposób nawet przewidzieć do czego nasze dane mogą posłużyć, ani w jaki sposób są zabezpieczone.

Kolejnym problemem jest nasilający się wyraźnie proces zamykania społeczeństwa w bańkach informacyjnych. Marketing indywidualny jest tu tylko jednym z objawów szerszego trendu. Odbiorcy otrzymują polecenia tych produktów, które najpewniej będą odpowiadać ich upodobaniom. Ten sam proces dotyczy wymiany informacji - a zatem także kwestii marketingu politycznego czy społecznego. Widzimy głównie te opinie, które są zgodne z naszym sposobem postrzegania świata. Utwierdzamy się w swoich przekonaniach i nie mamy dostępu do kontrargumentów, co prowadzi do radykalizacji dyskursu dotyczącego wielu istotnych problemów publicznych. Na naszych oczach upada mit internetu jako platformy pozwalającej na prezentację różnorodnych poglądów i miejsce konstruktywnej dyskusji.

Dane w przyszłości
Pewną nadzieję na uporządkowanie obecnej sytuacji wiązać można ze zmianami generacyjnymi. Najmłodsze pokolenie pracowników i klientów wydaje się być znacznie silniej niż w przeszłości skoncentrowane na etycznym wymiarze funkcjonowania firm. Jeżeli kwestia ochrony danych stanie się dla ludzi równie istotna jak np. problemy ekologiczne, sprawa ta stanie się też priorytetem dla przedsiębiorstw.

Jednym z istotnych paradoksów obecnej sytuacji jest fakt, że klienci nie mogą przewidzieć, do czego w przyszłości posłużą obecnie gromadzone informacje. Gdy kilkanaście lat temu publikowali swoje zdjęcia w sieci, nie wiedzieli, że kiedyś powstanie technologia pozwalająca identyfikować ludzi na podstawie rysów twarzy. Może kiedyś historia wyszukiwarek będzie służyła do tworzenia profili potencjalnych pracowników? Albo warunkowała możliwość uzyskania polisy ubezpieczeniowej? Już teraz geolokalizacja potrafi zdemaskować wiele intymnych szczegółów dotyczących naszego życia osobistego czy zdrowia. W przyszłości świadomość klientów odnośnie zabezpieczenia ich prywatności będzie się zwiększać, a co za tym idzie będą rosnąć wymagania związane z bezpieczeństwem gromadzonych danych.

Co ciekawe, w porównaniu do przedsiębiorców, naukowcy w niewielkim tylko stopniu wykorzystują obecnie potencjał drzemiący w otaczającym nas oceanie danych. O ile w zastosowaniach komercyjnych jesteśmy świadkami rewolucji, to w nauce o ludzkim zachowaniu ta fundamentalna zmiana jest jeszcze przed nami. Badania “śladów cyfrowych” czy danych z urządzeń mobilnych są jedynie marginesem naukowej psychologii. Wydaje się jednak, że - kiedy zmiana ta nastąpi - jej efekty mogą być spektakularne.

dr Maksymilian Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS

ponizej

wideo

Przyszłość indywidualnych relacji z klientem - film w serwisie YouTube, w którym dr Max Bielecki mówi o tym, jak ślady cyfrowe są wykorzystywane w marketingu indywidualnym.

Film można udostępniać na swoich stronach www i w portalach społecznościowych oraz wykorzystywać do celów redakcyjnych.

audio2

  • Do czego służy marketing indywidualny?

dr Max Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS (czas 00:12; 202 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Jak działa marketing indywidualny?

dr Max Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS (czas 00:22; 359 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Efekt „coctail party” a założenia marketingu indywidualnego

dr Max Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS (czas 00:24; 394 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Kiedyś nie było możliwości adresowania przekazu do indywidualnego klienta

dr Max Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS (czas 00:16; 274 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Segmentacje rynku były etapem przejściowym

dr Max Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS (czas 00:30; 490 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Marketing, który wie, czego chcemy?

dr Max Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS (czas 00:25; 419 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Zmieni się klient

dr Max Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS (czas 01:05; 1,02 MB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Nie wiemy, co dzieje się z naszymi danymi

dr Max Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS (czas 00:29; 483 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)

  • Jesteśmy zamknięci w bańkach informacyjnych

dr Max Bielecki, psycholog, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS (czas 00:52; 832 KB)

Pobierz plik (kliknij prawym przyciskiem myszy i zapisz na swoim komputerze)


Zobacz wszystkie: