Centrum Prasowe Uniwersytetu SWPS

nagrody
  • Blog Strefy Psyche

    • Zmień traumę na dobre

      28. 09. 2017 | 01:59

      Zmień traumę na dobre Choroba, utrata pracy, śmierć bliskiej osoby, ale też awaria samolotu podczas lotu mogą wywołać traumę. Zespołu stresu pourazowego może doświadczyć każdy, nie tylko żołnierze powracający z wojny. Jak stresujące zdarzenia przekuć w pozytywne zmiany? - na to pytanie odpowiada Joanna Zapała, psycholog[…]

      Czytaj więcej...
    • Ciemna strona kobiet

      04. 07. 2017 | 09:09

      Ciemna strona kobiet Słowo „ofiara" w języku polskim może być utożsamiane z kobietą. A sprawca to ON, mężczyzna, który ewolucyjnie jest nastawiony na polowanie, zdobywanie i stosowanie przemocy. Jednak kobiety nie tylko bywają sprawcami przemocy, lecz także korzystają ze stereotypowego domniemania ich niewinności. O „ciemnej[…]

      Czytaj więcej...
    • Czy zołza ubiera się u Prady?

      30. 06. 2017 | 10:09

      Czy zołza ubiera się u Prady? Zazdrość i zawiść. Większość ludzi stosuje te pojęcia zamiennie. A różnica pomiędzy nimi decyduje o tym, czy jesteśmy zmotywowani do działania, czy w stosunku do innych nakręca nas niska samoocena i myślenie życzeniowe, żeby powinęła im się noga. Różnicę te objaśnia dr Magdalena[…]

      Czytaj więcej...
    • Upadek z drabiny nie musi być bolesny

      28. 06. 2017 | 08:45

      Upadek z drabiny nie musi być bolesny Utrata stanowiska nie jest łatwym przeżyciem, warto jednak uświadomić sobie, że jest wpisana w każdą karierę zawodową. Od tego, jak uporządkujemy emocje w momencie porażki, zależy, czy i jak szybko znowu rozwiniemy skrzydła.O radzeniu sobie z porażkami zawodowymi opowiada Izabela[…]

      Czytaj więcej...
    • Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

      22. 06. 2017 | 09:07

      Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej Każdy marzy o pracy, w której mógłby wykonywać zadania dopasowane do swoich potrzeb oraz możliwości i jednocześnie odczuwać z tego powodu satysfakcję. A ilu z nas taką pracę posiada? O przeciwdziałaniu wypaleniu zawaodowemu i tym jak zadbać o zadowolenie z[…]

      Czytaj więcej...
    • Marketing 3.0, czyli era wartości

      14. 06. 2017 | 09:05

      Marketing 3.0, czyli era wartości Firmy dostrzegają fakt, że dostarczanie klientom szybkich hedonistycznych pigułek szczęścia już nie wystarcza. Na konferencjach marketingowych słychać głośne westchnienie: „O rany, to klienci naprawdę rządzą”. O marketingu 3.0 opowiada Agnieszka Pełka-Szajowska - marketingowiec i trenerka biznesu, studentka Uniwersytetu SWPS.Ostatnio był tu[…]

      Czytaj więcej...
    • Seksualność zaczyna się w nas

      08. 06. 2017 | 09:38

      Seksualność zaczyna się w nas Gdyby seks potraktować jako rozwojową ścieżkę kariery, okazałoby się, że większość z nas jest dopiero w podstawówce. Dla entuzjastów nowości i eksperymentów poznawanie własnej seksualności jest ekscytującą podróżą w nieznane. O seksualności Polaków opowiada dr Agata Loewe, psychoterapeutka, seksuolożka, absolwentka Uniwersytetu[…]

      Czytaj więcej...
    • Work-life balast?

      05. 06. 2017 | 08:03

      Work-life balast? Im więcej się pracuje, tym więcej się produkuje. To logiczne. Bo skoro w danej jednostce czasu można wyprodukować X produktów, to gdy wydłuży się czas dwukrotnie powstanie dwa razy X produktów. Tyle matematyka. I niby powinno się zgadzać, a jednak nie[…]

      Czytaj więcej...
    • Jak stajemy się sobą?

      26. 05. 2017 | 14:37

      Jak stajemy się sobą? Hasło „bądź sobą" jest jednym z najczęściej wypowiadanych frazesów zachodniej kultury. Aby wieść dobre życie, zasługiwać na podziw i szacunek innych, należy żyć w zgodzie z samym sobą. Często życzymy bliskim: „Pozostań sobą", „Obyś zawsze była taka jak jesteś!". Tylko[…]

      Czytaj więcej...
    • Jak poradzić sobie ze stresem przedmaturalnym?

      24. 04. 2017 | 09:30

      Jak poradzić sobie ze stresem przedmaturalnym? Matura wiąże się z napięciem i długimi przygotowaniami. W przypadku tego rodzaju egzaminów, stres traktujemy zwykle jako coś przerażającego i niepożądanego. Trzeba jednak pamiętać, że nerwy również mogą być również źródłem pozytywnej energii. Tylko od nas zależy w jaki sposób[…]

      Czytaj więcej...

Badania

Wiedzą, jak zwalczyć agresję w szkołach

Dyskryminowana, zbuntowana i bezradna – tak często czuje się młodzież w gimnazjum czy liceum. W tym wieku uczniowie tworzą pierwsze grupy i uczą się umiejętności społecznych. I to właśnie wtedy należy identyfikować przejawy dyskryminacji w grupach rówieśniczych i eliminować zachowania wykluczające. O tym jak zwalczyć agresję w szkołach mówi dr Małgorzata Wójcik, psycholog z Uniwersytetu SWPS w Katowicach.

pobierz

tekst

Dlaczego „dobre dzieciaki” nie bronią ofiary, a często nawet okazują swoje poparcie oprawcy? Jak tworzy się hierarchia klasy? Skąd biorą się gwiazdy klasowe, loże szyderców i wykluczeni pełniący role kozłów ofiarnych? – Zbadaliśmy, jak uczniowie i nauczyciele postrzegają przemoc szkolną, jak interpretują jej przyczyny i konsekwencje dla ofiar i świadków prześladowania – mówi dr Małgorzata Wójcik, psycholog z Uniwersytetu SWPS w Katowicach. – Dowiedzieliśmy się, że w zapobieganiu agresji szkolnej kluczową rolę odgrywa świadek przemocy i praca nauczycieli właśnie z nim a nie agresorem i ofiarą – dodaje.

Brak reakcji na przemoc to sygnał dla oprawcy, że może bezkarnie działać, a dla innych, że sytuacja nie wymaga ich interwencji. Napastnik atakuje, aby zyskać silną pozycję w klasie. Świadkowie nie reagują, ponieważ dochodzą do wniosku, że skoro nikt nie protestuje to wszyscy popierają ten akt przemocy. Pozostali nie działają samotnie, żeby się nie narazić innym i nie stracić bezpiecznej pozycji w klasie.

– Jeśli świadkowie nie będą wzmacniać zachowań agresora, okazywać mu uwagi i poklasku, nie będzie miał powodu i motywacji by dręczyć ofiarę – nic tym nie osiągnie. Na tym bazuje Interwencja Edukacyjna „Bliżej” – mówi dr Małgorzata Wójcik.

Naukowcy Uniwersytetu SWPS w Katowicach stworzyli, wraz z uczniami i nauczycielami, skuteczny program lekcji dla pierwszej klasy gimnazjum i liceum, który pomaga wychowawcy w zarządzaniu grupą rówieśniczą, wpływając w sposób pośredni na mechanizmy odpowiedzialne za agresję.

Interwencja Edukacyjna „Bliżej” to program poświęcony ograniczaniu zjawiska marginalizacji, wykluczania i prześladowania rówieśników w społeczności klasy szkolnej. Celem głównym projektu było stworzenie i wdrożenie w szkołach gimnazjalnych programu lekcji wychowawczych, powodującego zmniejszenie gotowości do wykluczania i prześladowania jednostek z grupy rówieśniczej. Program został stworzony w oparciu o Teorię Roli Świadka mówiącej o tym, że aby zapobiegać przemocy w szkole należy pracować ze świadkami.

Lekcje podzielone są na trzy części: wzajemne poznanie, integracja i tworzenie zespołu, empatyczne postrzeganie wykluczanej jednostki. Część pierwsza ułatwia uczniom poznanie, druga pomaga w wypracowaniu zasad funkcjonowania w klasie, natomiast trzecia zawiera scenariusze uświadamiające związek pomiędzy działaniem i zachowaniem a konsekwencjami dla zespołu klasowego i jednostek.

Program pomaga nowo powstającej grupie stworzyć zgrane i wspierające się środowisko, w którym uczniowie sami zapobiegają zachowaniom antyspołecznym we własnym gronie. Młodzież w takich zespołach klasowych, w których czuje się bezpiecznie, chętniej chodzi do szkoły i osiąga lepsze wyniki w nauce.

Więcej informacji na temat Interwencji Edukacyjnej „Bliżej” można znaleźć na stronie: http://blizej.org/

ekspert Malgorzata Wojcik

ponizej

wideo

Stop dyskryminacji rówieśniczej w szkołach - film w serwisie YouTube, w którym dr Małgorzata Wójcik opisuje, w jaki sposób stworzyć grupę zapobiegającą zachowaniom agresywnym.

Film można udostępniać na swoich stronach www i w portalach społecznościowych oraz wykorzystywać do celów redakcyjnych.