Centrum Prasowe Uniwersytetu SWPS

nagrody
  • Blog Strefy Psyche

    • Seks i psychopatia

      11. 01. 2018 | 09:18

      Seks i psychopatia Co pobudza psychopatę? W jakie relacje wchodzą osoby o skłonnościach psychopatycznych? Jakimi są kochankami? Z czego wynika ich specyficzne postrzeganie seksu? Odpowiedzi na te pytania szukamy podczas wykładu psychologa i seksuologa dr Roberta Kowalczyka. Prelegentdr Robert Kowalczyk - psycholog, seksuolog kliniczny[…]

      Czytaj więcej...
    • Jak nie dać się zmanipulować reklamie?

      05. 01. 2018 | 14:18

      Jak nie dać się zmanipulować reklamie? „Może inni dają się zwieść reklamie, ale na pewno nie ja!” – czy to zdanie nie brzmi znajomo? I zarazem odrobinę niewiarygodnie, jeśli przyjrzeć się stertom niepotrzebnych rzeczy zalegających mieszkanie. Ale uwaga, przed manipulacjami stosowanymi w reklamie możemy skutecznie się[…]

      Czytaj więcej...
    • Mindfulness w codziennym życiu

      22. 12. 2017 | 14:18

      Mindfulness w codziennym życiu „Nasz umysł to czasopismo ukazujące się co cztery sekundy” – napisał Herbert Marshall McLuhan – jeden z najwybitniejszych teoretyków komunikowania masowego i środków przekazu. Jak zatem w natłoku codziennych obowiązków i zalewających nas informacji zadbać o właściwy odpoczynek umysłu? W[…]

      Czytaj więcej...
    • Świąteczne gry psychologiczne

      12. 12. 2017 | 13:48

      Świąteczne gry psychologiczne Święta są dogodnym czasem na uaktywnienie gier psychologicznych. Mogą one odbywać się przez samymi Świętami, w ich trakcie oraz po ich zakończeniu. W gry grać może każdy - od młodych po starych, mogą się odbywać wśród rodziny i wśród przyjaciół,[…]

      Czytaj więcej...
    • Potęga nieracjonalnych decyzji

      06. 12. 2017 | 10:09

      Potęga nieracjonalnych decyzji Czy znasz osobę, która wybierając dżem na śniadanie, swój gust opiera na wyliczeniach matematycznych, nigdy nie działa pod wpływem emocji? Jeżeli tak, to osoba ta stanowi wyjątek, ponieważ ludzie zazwyczaj nie kalkulują racjonalnie i po prostu ulegają pokusom. Dr Wojciech[…]

      Czytaj więcej...
    • Zmianooporni i zmianolubni

      09. 10. 2017 | 01:59

      Zmianooporni i zmianolubni Badania psychologów odkrywają fascynujące różnice, jakimi na poziomie biologicznym, osobowościowym i społecznym charakteryzują się ludzie wyznający konserwatywne i liberalne poglądy polityczne. Opowiada o nich dr Konrad Bocian, psycholog z sopockiego wydziału Uniwersytetu SWPS.Jednym z wyznaczników stosunku do zmiany są wyznawane poglądy[…]

      Czytaj więcej...
    • Zmień traumę na dobre

      28. 09. 2017 | 01:59

      Zmień traumę na dobre Choroba, utrata pracy, śmierć bliskiej osoby, ale też awaria samolotu podczas lotu mogą wywołać traumę. Zespołu stresu pourazowego może doświadczyć każdy, nie tylko żołnierze powracający z wojny. Jak stresujące zdarzenia przekuć w pozytywne zmiany - na to pytanie odpowiada Joanna[…]

      Czytaj więcej...
    • Trauma wczesnodziecięca i lękowe style więzi

      22. 09. 2017 | 14:18

      Trauma wczesnodziecięca i lękowe style więzi Jak rozpoznać kiedy mamy do czynienia z normalną reakcją na nienormalną sytuację? Jak dzieci i dorośli radzą sobie ze skutkami traumy? Kiedy możemy mówić o zaburzeniach po traumie? U kogo szukać pomocy, kiedy skutki traumy dezorganizują życie? O aleksytymii, czyli[…]

      Czytaj więcej...
    • Siła różnorodnych zespołów

      07. 09. 2017 | 16:22

      Siła różnorodnych zespołów Pracodawcy zatrudniając nowego pracownika, starają się, by pasował do zespołu, był podobny do pozostałych, np. pod względem wieku, określonych cech czy wartości. Dlaczego jednak szukamy owej jednorodności, skoro wiemy, że zróżnicowany zespół jest bardziej kreatywny i efektywny? Czy warto budować[…]

      Czytaj więcej...
    • Zagubiony jak rodzic

      06. 09. 2017 | 01:59

      Zagubiony jak rodzic Bycie rodzicem należy do najtrudniejszych zadań i ról. Tym bardziej teraz, kiedy wiele bezspornych prawd zostało obalonych i upowszechniły się nowe typy rodzin. Nic, co kiedyś było stałe, oczywiste i pewne, dzisiaj takie nie jest.Jakie wyzwania stoją przed współczesnymi rodzicami? –[…]

      Czytaj więcej...

Badania

Wiedzą, jak zwalczyć agresję w szkołach

Dyskryminowana, zbuntowana i bezradna – tak często czuje się młodzież w gimnazjum czy liceum. W tym wieku uczniowie tworzą pierwsze grupy i uczą się umiejętności społecznych. I to właśnie wtedy należy identyfikować przejawy dyskryminacji w grupach rówieśniczych i eliminować zachowania wykluczające. O tym jak zwalczyć agresję w szkołach mówi dr Małgorzata Wójcik, psycholog z Uniwersytetu SWPS w Katowicach.

pobierz

tekst

Dlaczego „dobre dzieciaki” nie bronią ofiary, a często nawet okazują swoje poparcie oprawcy? Jak tworzy się hierarchia klasy? Skąd biorą się gwiazdy klasowe, loże szyderców i wykluczeni pełniący role kozłów ofiarnych? – Zbadaliśmy, jak uczniowie i nauczyciele postrzegają przemoc szkolną, jak interpretują jej przyczyny i konsekwencje dla ofiar i świadków prześladowania – mówi dr Małgorzata Wójcik, psycholog z Uniwersytetu SWPS w Katowicach. – Dowiedzieliśmy się, że w zapobieganiu agresji szkolnej kluczową rolę odgrywa świadek przemocy i praca nauczycieli właśnie z nim a nie agresorem i ofiarą – dodaje.

Brak reakcji na przemoc to sygnał dla oprawcy, że może bezkarnie działać, a dla innych, że sytuacja nie wymaga ich interwencji. Napastnik atakuje, aby zyskać silną pozycję w klasie. Świadkowie nie reagują, ponieważ dochodzą do wniosku, że skoro nikt nie protestuje to wszyscy popierają ten akt przemocy. Pozostali nie działają samotnie, żeby się nie narazić innym i nie stracić bezpiecznej pozycji w klasie.

– Jeśli świadkowie nie będą wzmacniać zachowań agresora, okazywać mu uwagi i poklasku, nie będzie miał powodu i motywacji by dręczyć ofiarę – nic tym nie osiągnie. Na tym bazuje Interwencja Edukacyjna „Bliżej” – mówi dr Małgorzata Wójcik.

Naukowcy Uniwersytetu SWPS w Katowicach stworzyli, wraz z uczniami i nauczycielami, skuteczny program lekcji dla pierwszej klasy gimnazjum i liceum, który pomaga wychowawcy w zarządzaniu grupą rówieśniczą, wpływając w sposób pośredni na mechanizmy odpowiedzialne za agresję.

Interwencja Edukacyjna „Bliżej” to program poświęcony ograniczaniu zjawiska marginalizacji, wykluczania i prześladowania rówieśników w społeczności klasy szkolnej. Celem głównym projektu było stworzenie i wdrożenie w szkołach gimnazjalnych programu lekcji wychowawczych, powodującego zmniejszenie gotowości do wykluczania i prześladowania jednostek z grupy rówieśniczej. Program został stworzony w oparciu o Teorię Roli Świadka mówiącej o tym, że aby zapobiegać przemocy w szkole należy pracować ze świadkami.

Lekcje podzielone są na trzy części: wzajemne poznanie, integracja i tworzenie zespołu, empatyczne postrzeganie wykluczanej jednostki. Część pierwsza ułatwia uczniom poznanie, druga pomaga w wypracowaniu zasad funkcjonowania w klasie, natomiast trzecia zawiera scenariusze uświadamiające związek pomiędzy działaniem i zachowaniem a konsekwencjami dla zespołu klasowego i jednostek.

Program pomaga nowo powstającej grupie stworzyć zgrane i wspierające się środowisko, w którym uczniowie sami zapobiegają zachowaniom antyspołecznym we własnym gronie. Młodzież w takich zespołach klasowych, w których czuje się bezpiecznie, chętniej chodzi do szkoły i osiąga lepsze wyniki w nauce.

Więcej informacji na temat Interwencji Edukacyjnej „Bliżej” można znaleźć na stronie: http://blizej.org/

ekspert Malgorzata Wojcik

ponizej

wideo

Stop dyskryminacji rówieśniczej w szkołach - film w serwisie YouTube, w którym dr Małgorzata Wójcik opisuje, w jaki sposób stworzyć grupę zapobiegającą zachowaniom agresywnym.

Film można udostępniać na swoich stronach www i w portalach społecznościowych oraz wykorzystywać do celów redakcyjnych.